Stratégia

A Kék óceán

A Kék óceán stratégia egy újfajta megközelítése az üzleti startégialkotásnak. A módszer nevében a kék óceán a végtelen lehetőségek terére utal ami tulajdonképpen az ezt alkalmazó cégek jutalma. Igaz, hogy a név alapján egy jólhangzó marketing cikk is lehetne, azonban a módszertant komolyan kell venni. Ez a stratégiai szemlélet már korábban is létezett és a szemfüles vállalkozások alkalmazták is még ha nem is így hívták.

Ha van kék akkor lennie kell vörösnek is. A „vörös óceánok” képviselik az összes ma létező iparágat, melyek ismert piaci térrel rendelkeznek, ahol az iparágak pontosan körülírtak. az iparágak folyamatosan alakulnak, fejlődnek, a piacok bővülnek, és rengeteg kék óceán jön még létre, s emellett a vörös óceánok csak telítődnek, egyre sötétebbé válnak. Ezeken a piacokon a verseny folyamatosan erősödik, csökkennek a megtérülések és a szereplő a kiadásaikat a költségeik csökkentésével, valamint a volumen növelésével próbálják fenntartani.

A végtelen lehetőségek tere

A KÉKÓ középpontjában a lehetőségek maximalizálása és a kockázatok minimalizálása áll oly módon, hogy olyan piaci teret keres vagy teremt, amelyben még nincs verseny. Részletesebben olyan startégiáról beszélünk, amely:

  • a konkurencia legyőzése helyett a versenykényszer minimalizálja,
  • az adott keresletből nagyobb szelet megszerzése helyett új keresletet teremt,
  • és az értékinnováció áll a középpontjában.

A KÉKÓ alapvető jellemzője, hogy a termékek vagy szolgáltatások értékinnovációján alapszik. Mivel ez elsősorban a fogyasztói értékeket foglalja magába, a KÉKÓ tárgyának az üzleti startégiát tekinthetjük. Az értékinnováció ugrásszerű értékemelkedést igényel, ami nehezen produkálható egy-egy iparág hagyományos fogyasztóinak jobb kiszolgálásával. Célszerűbb a terméket vagy a szolgáltatást „még nem fogyasztók” viselkedését megvizsgálni:

A KÉKÓ stratégia kialakítása négyféle akcióval valósítható meg:

  1. Megszüntetés: Az iparág által követett értéktényezők közül némelyiket megszüntetjük vagy akár figyelmen kívül hagyjuk
  2. Csökkentés: Egyes értéktényezőknek lényegesen az iparági norma alatti teljesítése
  3. Növelés: Egyes értéktényezőknek lényegesen az iparági norma feletti teljesítése
  4. Létrehozás: Az iparág által korábban soha nem kínált értéktényezőket hozunk létre

KM

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük