Márkaépítés

A személy, mint márka

Sokan a mai napig nincsenek azzal tisztában, hogy a termék fogalmába mégis mik tartozhatnak bele. A legtöbben azt hiszik, hogy egy termék az lehet, amit az ember akár kézzel meg tud fogni, és használni tudja valamilyen szükséglet kielégítésére vagy szórakozásra. Összességében ez a kifejezés helyt álló, azonban sokak beskatulyázzák ezt a tárgyiasult javak kategóriájába, és nem gondolnak arra, mik tartozhatnak még ide. Ebbe a kategóriába sorolhatjuk még a szolgáltatásokat, helyeket, szervezeteket, eszméket, s ami jelen pillanatban a legfontosabb, a személyeket is.

Nem gondolunk bele, de mindannyian valamilyen szinten, ha nem is egy kézzelfogható terméket, de értékesítünk valamit mások felé, még ha mi magunk azt nem is vesszük észre. Ez lehet akár egy hitvallás, egy adott nézőpont, egy ötlet, egy saját magunk által felépített rendszer, egy gondolat, egy ok vagy akár egy kifogás. De mindezeken felül van egy dolog, amit mindannyian próbálunk eladni, és ez nem más, mint önmagunk.

People buy people.

Mindannyian azt szeretnénk, hogy a másik ember minket válasszon, higgyen nekünk, bízzon bennünk, tőlünk vásároljon meg egy terméket/szolgáltatást, házasodjon meg velünk, találkozzon velünk, ajánljon minket vagy akár vegyen fel egy adott pozícióra. Itt tehetjük fel a kérdést, hogy mégis mivel leszünk mi mások, mint a többi ember? Mivel tudunk kitűnni a tömegből, hogy az említettek esetében ránk essen a választás, megbízzanak bennünk, hitelesnek tartsanak minket?

Mielőtt a megoldást feltárnám, fontos megemlíteni a fő problémát, ami miatt igenis időt kell szentelni a személyes márkánk kialakítására és menedzselésére. Ez a fő probléma a minket körülvevő zaj. Ez alatt a millió számú digitális TV és rádió csatornát, a számtalan mobiltelefont és a közösségi médiát értjük, amely beköltözött az életünkbe, és gerjeszti a körülöttünk lévő zajt. Az ember azt és akkor néz vagy hallgat, amit akar, azzal és akkor beszél, akivel csak szeretne. Az internet tonnányi információval árasztotta el mindennapjainkat.

Egyre több ember van körülöttünk, egyre több a diplomás és egyre több az, aki hozzánk hasonló képességekkel, szaktudással rendelkezik, s aki ugyanarra az állásra pályázik, mint mi magunk, s akinek az önéletrajza nagy eséllyel ugyanúgy néz ki, mint a miénk, mivel ugyanazt a mintát dobta fel neki is a Google az elsők között. Kimondhatjuk, hogy minden ugyanaz, mi pedig ebben a zajban kiáltjuk tulajdonképpen a világnak milliókkal egyszerre, hogy “Engem vegyél fel!, Tőlem vedd meg!, Engem vegyél feleségül!, Velem vacsorázz ma!” stb. 

Hogyan is tűnhetünk ki a tömegből, nyújthatunk mélyebb benyomást, s miként lehetünk kissé mások, mint a többiek? Szerint a válasz a reputációban, azaz a hírnévben keresendő, s ezzel együtt a te saját nevedben. Mindez tartalmazza azt, hogy az emberek mit látnak, éreznek, gondolnak, cselekednek és mondanak, amikor kapcsolatba kerülnek veled vagy a neveddel. A hírneved a te saját részvényárfolyamod a tőzsdén, s ha az árfolyamod, azaz a hírneved magas, az emberek beléd fektetnek, vagyis téged választanak. Ha nagy a hírneved rögtön kapsz figyelmet, tiszteletet, s megtalál maga a pénz is.

Végül már csak az a kérdés, hogyan építs erős hírnevet? A reputáció kiépítése egy teljes életen át tart és már kiskorunkban elkezdődik. Négy fontos dolog kell ahhoz, hogy el tudd magad hitelesen adni és mindezek egy “piros dobozban” találhatók, amik megkülönböztetnek a többiektől, akik ugyanazt tudják, mint te, csak például olcsóbban. Ide tartozik az, amitől te magad egyedi vagy, s nehezen másolható vagy akár utánozhatatlan. A kezdet maga a karaktered, az értékek, amit képviselsz, ami neked fontossággal bír. A következő a kompetencia, mely a kiépített tudás, a szerzett tapasztalatok, képességek egyvelege. Ezek, amiket már megszereztél, s amik szintén egyedivé tesznek, s ezek azok, amiket hangoztatni kell ahhoz, hogy kilépj a többiekkel telt “szürke dobozból”. Ezek által tudsz más oldalról, másként harcolni akár egy állásért.

A karakter és a kompetencia alakítják ki a te személyes márkádat, amit képviselsz, s ami a megnyilvánulása mindannak, ami belül van, amivel rendelkezel, amit birtokolsz. Ide tartozik akár az, ahogy az emberekkel bánsz, vagy ahogy sétálsz, minden, amit belül képviselsz, csak a felületen mutatkozik meg. Végül pedig mindezekből összerakódik a hírneved, ami nem más, mint amit az emberek gondolnak, mikor találkoznak ezekkel az üzenetekkel, amit a te saját személyed képvisel. Ha képes vagy a “piros dobozból” az egyéniségedet tudatni másokkal, képes lehetsz kiállni a tömegből is!

KM

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük